S |
subject |
podmět |
kdo |
Pan Novák |
Mr. Novak |
V |
verb |
sloveso |
dělá |
venčí (provádí) |
walks |
O |
object |
předmět |
co |
svého psa |
his dog |
M |
manner |
způsob |
jak |
velmi rychle |
very quickly |
P |
place |
místo |
kde |
kolem domu |
around his house |
T |
time |
čas |
kdy |
každé ráno. |
every morning. |
Honza miluje Zuzanu. Honza loves Zuzana. (Kdo? Honza, Co? Miluje. Koho? Zuzanu.
Zuzanu miluje Honza. Honza loves Zuzana.
NE: - Zuzanu loves Honza. (Angličan by přeložil Zuzanu jako podmět)
Chodí do školy rychle. - He goes to school quickly. NE: He quickly goes to school.
Angličtina je na rozdíl od češtiny jazyk analytický. V češtině používáme skloňování a časování, a díky tomu víme, jakou funkci ve větě dané slovo má. V angličtině to tak není, v angličtině je důležitý slovosled. Pokud pozměníme slovosled, je možné, že věta bude mít úplně jiný význam, nebo to dokonce bude naprostý nesmysl. Proto se dnes na anglický slovosled podíváme blíže.
Hlavní pravidlo pro anglický slovosled oznamovací věty se dá shrnout těmito šesti písmeny. Používám je proto, že se tato zkratka dobře pamatuje. Zásadní ale je, abyste věděli, co které písmenko znamená. Jsou to počáteční písmena větných členů.
S | V | O | M | P | T | |
My friend |
likes |
music |
very much. |
Můj kamarád má velmi rád hudbu. | ||
He |
is sleeping. |
On spí. | ||||
I |
get up |
at 5 o'clock. |
Stávám v 5 hodin. | |||
Children in the Czech Republic |
go |
to school |
at 8 o'clock in the morning. |
Děti v ČR chodí do školy v 8 ráno. | ||
My friends and I |
love |
going |
to the cinema. |
Moji přátelé a já chodíme rádi do kina. | ||
He |
always laughs |
very loudly. |
Vždycky se směje hodně nahlas. | |||
I |
'd like to go |
to the United States |
next year. |
Rád bych jel příští rok do Spojených Států. | ||
It |
's raining. |
Prší. |
POZOR: Podmět musí být v angličtině vždy vyjádřen, i v případech, že česká věta žádný podmět nemá. V posledním z uvedených příkladů je např. věta "Prší," která v angličtině musí mít vyjádřený podmět. V tomto případě je to tedy prázdné 'it'.
Příslovečné určení (obvykle místa nebo času) lze dát úplně na začátek věty. Potom je ale dobré je oddělit čárkou. Pokud to takto uděláte, stejně musí následovat slovosled S V O (podmět, sloveso, předmět). Není to jako např. v němčině, kde druhý větný člen bývá sloveso, takže začne-li se příslovečným určením, potom je sloveso a potom až podmět!
V některých případech se používá jiný slovosled příslovečných určení.
Zažité vazby - u některých zažitých vazeb (go to work, go to bed, go home, go to school apod.) se takové spojení nerozdělí, přidáme ho až na konec. (He went to school quickly. / He went quickly to school.)
Dalším problémem bývají příslovce. Některá se píší před větu, některá na konec věty, a některá doprostřed.
Příslovce, která vyjadřují frekvenci (často, občas, nikdy apod.) či míru (do jaké míry?) se píší před hlavním významovým slovesem ve větě.
I often go to the cinema. - Často chodím do kina.
My friends hardly ever visit me. - Moji přátelé zřídka kdy navštěvují.
Pokud je ve větě sloveso BÝT, toto příslovce je až za ním:
I am never late. -Nikdy nechodím pozdě.
Je-li ve větě více sloves (pomocné sloveso a významové), je příslovce za pomocným, před významovým:
I've never been to London. - Nikdy jsem nebyl v Londýně.
She's always forgetting my name. - Stále zapomíná, jak se jmenuji.
Způsobová příslovce se píší až za sloveso, případně za předmět.
He spelled the name correctly. -Napsal to jméno správně.
He doesn't sleep well. - Nespí dobře.
Některá příslovce píšeme na začátek věty, jsou to především ta, která se vztahují k mluvčímu (např. 'naštěstí' - fortunately), nebo nějak zasazují větu do kontextu (však - however, zaprvé - firstly, vtom - suddenly, atd.) Tato příslovce se potom píší úplně na začátek věty a oddělují se čárkou.
Fortunately, somebody found the wallet and returned it. Naštěstí tu peněženku někdo našel a vrátil ji.
Suddenly, we heard a scream. - Najednou jsme uslyšeli výkřik.
Jsou-li ve větě dva předměty (předmět nepřímý - komu, čemu? a předmět přímý -koho, co?), můžeme si vybrat, v jakém pořadí je zmíníme:
a) předmět nepřímý + předmět přímý
Sue gave John the money. - předmět nepřímý (John) a potom předmět přímý (the money)
Mark sent my parents a postcard. - předmět nepřímý (my parents) a předmět přímý (a postcard).
b) předmět přímý + předložka to/for + předmět nepřímý
Sue gave the money to John. - předmět přímý (the money), předložka (s GIVE se pojí předložka TO), a potom předmět nepřímý (John)
Mark sent a postcard to my parents. - předmět přímý (a postcard), předložka (se slovesem SEND se pojí předložka TO), a předmět nepřímý (my parents).
POZOR: Pokud je předmět přímý nahrazen zájmenem, lze použít pouze slovosled s předložkou!
Sue gave it to John.
Sue gave John it.
Někdy je nutné použít zástupný podmět THERE. Jedná se o tzv. existenční vazbu, která říká spíše CO TAM JE, než KDE TO JE.
There is a house on the hill. - zde je typický slovosled, THERE is + co? + kde?
On the hill, there is a house. - Tento slovosled se také často používá, příslovečné určení místa je na začátku věty (většinou oddělené čárkou).
SROVNEJTE:
The house is on the hill. - říkáme, kde je domek, nikoliv co je na kopci.
Slovosled je v angličtině velice důležitý, je totiž nutný k pochopení významu věty. Základem je slovosled SVOMPT, tedy Podmět + sloveso + předmět + příslovečné určení způsobu, místa a času. Příslovečné určení může být i na začátku věty. Navíc jsme si vysvětlili, kam ve větě patří příslovce, jak je to se dvěma předměty ve větě, a jaký je slovosled ve vazbě s THERE IS.